Bolondokháza 3.0 - Szaladgálj a folyosókon, senkit sem zavar.
intro
dalszöveg
lemezkritika
interjú
kép
guba zoli
link
mp3
szex
Bolondokháza 3 Lemezkritikák


Wyclef Jean presents The Carnival featuring Refugee Allstars (1997)

A 2003-as karácsony ajándékaként lett a tulajdonom ez a varázslatos karnevált magába sűrítő lemez. (Köszpussz, Szasza!) Évek óta vágytam rá, hozzátéve, hogy megjelenése idején természetesen elkerülte a figyelmemet - ez az én formám. Az ezredforduló környékén hallottam először, kazettán. Sokszor. Helyesbítek, ren-ge-teg-szer. (Lassan mondom, hogy mindenki megértse.)

24 tétellel ránézésre hosszú anyagnak tűnhet - de ne feledjük, nyolc (ha úgy vesszük, kilenc) a közjátékok száma. Mindjárt "csak" 15 (16) dalnál tartunk, de még ez is több, mint egy poplemez tartalma. Ugyanis akár pop-rapnek is nevezhetnénk Wyclef muzsikáját, de mindenképpen leszögezendő, hogy nem a hagyományos értelemben vett rapzene az, amire számíthatunk, ha kezünkbe kerül a Carnival, vagy az Ecleftic (hogy a kreol nyelvű lemezről ne is beszéljünk).

Tehát jelzem: jogosnak érzem azokat a kritikákat, amelyek szerint Wyclef nem rapper, hanem egyszerű popzenei előadó. Erősen feszegeti a műfaj határait, vagy ha sarkítani akarnám a dolgot, akár azt is mondhatnám, hogy kívülről bekopog néha.

Ugyanakkor azt gondolom, nem szabad határokat szabni a hip-hop fogalma köré. Ha valaki kísérletező, legyen az. A próbálkozások által jut előbbre a műfaj. Természetes, hogy ez fanyalgást válthat ki a műfaj konzervatívabb rajongóiból és gyenge eredményekre is vezethet (a kutatók, vegyészek is fel szoktak robbanni néha egy-két kísérlet során - bár ez nem volt valami humánus megjegyzés). Részemről rendben van a stílusok közötti átjárás. Wyclef eklektikus (eCleftikus) zenei kirándulásainak többsége eddig elnyerte a tetszésemet.

A körutazás ezzel a lemezzel kezdődött. Az indulást tehetnénk a Fugees idejére is, de azt hiszem, ennyi minden egyszerűen nem fért volna bele a trió munkásságába. Tehát maradjunk abban: 1997, megérkezett a karnevál, indulunk. Itt minden megtörténhet. (És senki sincs biztonságban, bár ezt még elégszer fogod hallani.)

01 Intro/Court/Clef/Intro (Skit/Interlude)

A Carnival keretét, gerincét a közjátékokból összeálló történet adja: Wyclef bíróság elé kerül, mert a vád szerint forradalmár, veszélyes a társadalomra és felkelést szíthat. A lemez hanganyaga szolgál ellene bizonyítékként, lesznek tanúmeghallgatások, végül pedig záróbeszédek. Az ítélet nem kerül nyilvánosságra - én felmenteném. :)

Itt hangzik el egy sor, amit minden rajongásommal együtt sem tudok komolyan venni: "Arrival at the Carnival / New beats we never recycle". Naaaa... Ez azért erős eufémizmus. Teljesen normális, hogy a rap (mármint általánosságban a stílus) hangmintákból is építkezik. Wyclef bátrabb ennél, olyan dolgokat bújtat rappes köntösbe, amik másnak eszébe sem jutnának (joggal). Ha csak ezt a lemezt vizsgáljuk, a 24 felvétel közül 8 vagy hangmintákat tartalmaz, vagy feldolgozás.

02 Apocalypse

Komolyzenei kezdet, illetve operába illő női ének. Oké, tudom, nem újdonság a komolyzene és a hip-hop összeházasítása, létezik a Hip-hop meets classic lemez, de azért nem nevezhető mindennapos dolognak. Mintha előrevetítené a "Gone Till November" hangulatát.

"Surprise, hey, I'm back with lightning and thunder / I heard you oversayin' I'm a one hit wonder" - üzenet azoknak, akik nem hittek (hisznek) benne, azóta jött még 4 lemez, +1 válogatás. Ha már a válogatásnál tartunk, nem mernék 3(!) album anyaga alapján összegzést készíteni egy pályafutásról, de ha Wyclef (és/vagy a kiadó) úgy érezte, itt az idő, akkor csak hajrá.

Eljő az apokalipszis: elsötétül az ég, közeledik a nap, az ateisták hinni kezdenek, háború tör ki. Utána autós üldözés, trükkös menekülés.

Zárásként az a pár szó, ami többször is bizonyításra kerül a Carnival során: "The Carnival, nobody's protected / Anything can happen...
"

03 Guantanamera (közr. Lauryn Hill, Celia Cruz & Jeni Fujita)

Tehát a Guantanamera sincs biztonságban. Eddig sem volt: ezren énekelték már, hazai előadók közül a V-Tech jut eszembe... :D

De vissza az aktuális feldolgozáshoz: hagyományos hangzású énekkel indítunk, Wyclef máris közbeszól, köszönt bennünket a karneválba való megérkezés okán. Velünk tart a Spanyol Harlem, Bronx, Manhattan és Staten Island is. (Ezt nyomatja Sun City és Paks is, what...) A téma egy Guantanamera nevű hölgy, róla mesél Wyclef és Lauryn.

Itt kezd körvonalazódni, mit is jelent a Refugee Allstars kompánia: ekkor, '97-ben még létez(het)ett a Fugees, a Refugee Allstars pedig a barátokkal-ismerősökkel (John Forté, Melky Sedeck, Jerry Wonder, később Canibus is) bővített csapat.

A spanyol strófát ("Soy una mujer sincera...") Celia Cruztól, a latin zene azóta már eltávozott nagyasszonyától halljuk. Funkmaster Flex szkreccsel (keveset, de jól), Wyclef a billentyűknél, Jerry Wonder gitározik. Jól.

04 Pablo Diablo (Interlude)

Az első tanúmeghallgatás. :D

05 Bubblegoose (közr. Melky Sedeck)

Lassítunk. Most Wyclef kezében a gitár. És énekel, ezt is tud. Bakelites recsegés halkan. Tanmese a veszélyes utcai életről.

A refrén során Wyclef testvérei, Melky és Sedeck (együtt rejtélyes módon ők Melky Sedeck) szerepelnek. És az ő lemezükre sem találtam rá eddig. :|

Producer: Salaam Remi (a második Fugees-lemez mögött álló egyik alkimista). Egyszerű ütem, a gitár és az ének jól bővíti-lágyítja. Elismerem, ez nem hagymányos értelemben vett hip-hop. Na és? :)

Egy South Park-lemezen is feltűnt ez a dal egy másik változatban, melynek során Cartman azt hiszi
Wyclefről, hogy ő Mack 10, Kenny pedig - meglepő? - meghal.

06 Prelude To "To All The Girls" (Interlude)

Ha kérdeznéd, a dal előadója: Sparrow Meets The Dragon, a dal: "Only a fool".

07 To All The Girls

Gitáralapú gyónás a megcsalt barátnők(k) előtt. Betekintés Wyclef családi életébe.

Hangminták tömkelege az alábbi dalokból: Sunshine (az Earth Wind & Fire-től); két általam nem ismert szerzeményből; végül tisztelgés a Sugar Hill Gang előtt a "Rappers Delight" egyik részletének szerepeltetésével.

08 Down Lo Ho (Interlude)

Újabb tanúmeghallgatás. Konfliktussal. :D Úgy hangzik, mintha ugyanaz a kínai vendéglős lenne, aki a Fugees második lemezén szerepelt.

09 Anything Can Happen

Igen, itt bármi megtörténhet. Ez itt a karnevál. Ideges basszusgitár és kapkodó ütem adja az alapot a szövegekhez.

Megtörténet, hogy szeretkezel a barátnőddel, de alhat (vagy nem is alhat, hanem...) akár a legjobb barátoddal is.

Megtörténhet, hogy Wyclef háromszor kezdjen bele egy szövegbe anélkül, hogy hülyének nézném. Csak játszunk. Belefér a karneválba.

Megtörténhet, hogy egy versszakban fordul elő a tequila, megcsalás, nászút, Elvis, Született gyilkosok, Egy ágyban az ellenséggel, James Bond, vándorcigányok. Utalások tömkelege, látszólag össze nem függő képekből áll össze ez a kavargó karnevál.

"With a mic and a guitar, like M.O.P., I like it raw" - az M.O.P. később, a Masquerade-en fel fog tűnni. :)

Megtörténhet még az is, hogy a Knicks nyerje a bajnokságot. :)

Megtörténhet az, is, hogy ritmusváltás történjen a hölgyeknek szóló finálé során, és jól passzoljon a dalba.

Megtörténhet, hogy ha bakelitről hallgatnám, talán még ülne is a "record is not over yet"-poén, így csak azt mondom, hogy ötletes. :)

10 Gone Til November

Kislemez (bearanyozódott), videoklip (reptérrel), New York-i Filharmonikusok (igen, ezen meglepődtem), és akusztikus változatban is remek ez a dal (Wyclef tud gitározni).

Tehát kedvenc. :) Az egyik a sok közül.

11 Words Of Wisdom (Interlude)

Bizonyság, hogy tényleg senki sincs biztonságban, még Wyclef sem. Akkor sem, ha bölcsek a szavai.

12 Year Of The Dragon (közr. Lauryn Hill)

A Sárkány évében senki sincs biztonságban. Zárd csak be az ajtód. Erőszak, halál, eltűnések, kábítószer, ezekről szól a Sárkány éve. És mégsem primitív gengszter-dallal van dolgunk.

Ferguson: önkényes igazságosztó, mivel saját fegyverével védte meg magát, amikor megtámadták egy metróállomáson.

Lauryn versszakában utalás a Wu-Tang "Can It All Be So Simple" dalára - innen származik majd 1998-ban a gyönyörű "Ex-Factor" alapja.

Bibliai utalások: a fáraó nem engedi el Mózes népét, az ítélet éjszakáján Krisztus elől fut a sátán. És ez sem tűnik ellentmondásnak, mármint hogy egy dalban kerül szóba a Biblia és a bűnözés.

13 Sang Fézi (közr. Lauryn Hill)

Mielőtt megkérdeznéd, már rá is vágom, hogy a nyelv a kreol. Ezt, a francia, angol és helyi nyelvek érdekes keverékét (is) beszélik Haitin. Sang fézi = sans fusée (francia) = fegyver nélkül.

Kellemes gitáralapú zene, és jól hallod, igen, Lauryn éneke alatt onnan ismerős a dallam: a "House of the Rising Sun"-ból emelték át.

A téma nem egyértelműen meghatározható, talán azt mondhatnám, hogy lokálpatrióta érzelmektől átitatott sorokat hallhatunk, tisztelgést a szülőváros (Croix-des-Bouquets) és Haiti előtt.

14 Fresh Interlude

Ez az a bizonyos, amiről nem tudom, hogy a közjátékok közé soroljam-e. Mindegy is. Szabadstílusú szövegelésből (freestyle-ból) összeálló rövid szerzemény, melyben DJ Skribble és Clef próbálják kideríteni, mitől lesz fresh (kiváló) egy MC, egy DJ, egy Refugee.

15 Mona Lisa (közr. The Neville Brothers)

Ismét lassítunk, és jó így. Wyclef becsületesen bevallja, hogy még nem írt szerelmes dalt, ez az első. Korábban is elkezdhette volna... :)

A mézédes hangú Neville-testvérek egyébként afféle R&B - mambo - jazz muzsikát játszanak. Ha lesz időm, utánajárok. :)

A bevezető eredetileg a Fugees első lemezén a "Nappy Heads (Remix)" elején szólalt meg (és DJ Skribble szkreccsel itt is).

Wyclef és Neville-ék pontosan tudják, hogyan egyensúlyozzanak a nyál határmezsgyéjén: ezzel a dallal az innenső oldalon tudtak maradni. Az a fajta dal, mit hallgatva a nő leengedheti a haját, a srác pedig nekiállhat megölelgetni. :)

16 Street Jeopardy (közr. John Forté, R.O.C.)

Nehogy már lemaradjon egy raplemezről az utca és a nyersesség... :)

Wyclef mintha egy gengszter-fiúbandát instruálna fellépés előtt, vagy lemezfelvétel közben. Szerintem viccnek szánta, a megcsinált gengszter-rapperek paródiájának. Aztán egy iskolakerülő bűnözőpalánta bőrébe bújik, de óva int attól az életmódtól. Illetve felhívja figyelmünket a veszélyre.

Senki sincs biztonságban, de ezúttal nem a karneváli forgatag, hanem az utca durvasága miatt. Iskola után vadnyugatosdit játszanak a tanulók, és még a tanárok is golyólló mellányt viselnek. Tényleg, most jut eszembe, ekkor már megtörténtek az iskolai lövöldözések?

És ismét a gitár adja a dallam egy részét, és ez sem egyszerű gengszter-nóta. John Forté már itt elkezdett érdekelni, de azóta sem akadtam a lemezére (lemezeire, arra a kettőre).

17 Killer M.C. (Interlude) (közr. Pras)

Most Pras ült be Wyclef "Words of Wisdom" műsorába egy interjúra, kommunikációs problémákkal küzdő gengszter jelmezét öltve magára. :)

18 We Trying To Stay Alive (közr. John Forté, Pras)

Még a Bee Gees és a "Stayin' Alive" sincs biztonságban. (Nekik tisztelet.)

Nem hittem volna, hogy egy rappernek eszébe jut a Bee Gees zenéjéhez nyúlni. A diszkózene betört a hip-hopba. Meglepő, de működik.

Semmin sem szabad meglepődni Wyclef esetében. :) És ha Pras a saját albumán is így osztotta volna az észt, bírnám azt a lemezt is. De nem lehet minden olyan, amilyennek az ember szeretné.

19 Gunpowder

Bob Marley jutott eszembe. (És a "Redemption Song".) Tisztelet! Leülni egy gitárral, énekelni a békéről-háborúról. Ez jó. Háttérénekesek: I-Threes (Bob felesége: Rita Marley és Marcia Griffith, Judy Mowatt). Ez sem hip-hop. De ismét: na és? :)

Én is lőporszagot szimatolok mindenhol: Irak, Közel-Kelet, Haiti...

20 Closing Arguments (Interlude/Skit)

A tárgyalás záróbeszédei. Kiderül, ki az a Bishop. :))) Az első bevezetőben hallott szimfonikus zene köszön vissza itt.

21 Enter The Carnival (Interlude)

A karnevál (és a lemez) újabb szakaszához érkezett, Wyclef további utazásra invitál minket, karibi hangulatban...

22 Jaspora

Ez az első dal a három kreol nyelvű zárótétel közül. Ekkor még nem sejthettük, hogy 2004-ben kreol (és francia és angol) nyelvű lemezzel áll elő hősünk. :)

(Ahogyan Pelikán sem sejtette: "mikor 1942-ben találkoztam Dániel Zoltánnal, nem tudtam, hogy békaemberekkel fogok találkozni.")

A gitár Santanát idézi számomra. A szövegből keveset értek, Wyclef eljött Haitiről, és a diaszpóra tiszteletéről lehet még szó?

23 Yelé

Ismét a "Gunpowder" szintjére lassulunk, kellemes melankólia... Gitár búslakodik velünk, és csörgődobbal.

Amit értek a szövegből, az itt is minimális: menekültekkel teli hajó, valaki marihuánával kereskedik, megesz a farkasember...

24 Carnival

Kezdetben szívhez szólóan dalol Wyclef, majd ha előbb lassítottunk is, most végleg elsodor a karnevál hangulata. Egyetlen szót sem értek, középrésznél mintha átmennénk sanzonba, ez is belefér a karneválba. :)


Formás, megnyerő táncoslány a riói karneválból: Apocalypse, Guantanamera, To All The Girls, Anything Can Happen, Gone Till November, Year Of The Dragon, Sang Fézi, Fresh Interlude, Mona Lisa, We Trying To Stay Alive, Gunpowder, Jaspora, Yelé, Carnival

Jól táncol, elmegy, de hiányzik belőle a tánc iránti tűz: Bubblegoose, Street Jeopardy

Elhízott, ízléstelen öltözetű transzvesztita táncos(nő?): ilyen nincs a Carnival tánckarában. (Transzvesztiták ne vegyék magukra!)

Azonban ez csak egy botfülű fehér srác véleménye. Mi a tiéd?

(vissza a kritikákhoz)