Bolondokháza 3.0 - Szaladgálj a folyosókon, senkit sem zavar.
intro
dalszöveg
lemezkritika
interjú
kép
guba zoli
link
mp3
szex
Bolondokháza 3 Lemezkritikák


Stop in da name: Minek az a fegyver?

01 Rapperek vagyunk

Először rádióval keresik az igazit. Markáns vélemény-nyilvánítás. Elmondják, szerintük hol a helyük a világban és miért. Végre valaki, aki összefogná a rappereket, mert elege van az anyázásból. A refrén a jó szándék ellenére nem sikerült jól. A zene alapvetően aranyos próbálkozás a hip-hop területén belül, semmi gondom nincs vele. A végén a leendő Gerilla Funk kezdő taktusai. Ez hihetetlen!

02 Szabad élet

A refrén egy politikai szlogenné vált dalrészlet rapváltozata. Sokszor hallom benne azt a leírhatatlan hangot, ami megfogott a Kartel első lemezén. Az emberi hanyatlás és a rendszer a téma, ha jól hallom. Az a trombita kellemesen felesel a többi zenei elemnek. És elkezdtek szkreccselni! Kezdenek belejönni ebbe a hip-hop dologba, azt hiszem.

03 Gyenge volt

Elektronikus alap elé raktak hip-hop ritmust, ez tetszik. Itt is az egyén lezülléséről szövegelnek, melyet a kábítószer okoz. A refrén lehetne rapesebb is, azaz kevésbé elektronikus, de egyébként jó. Csak a szinti-hangzás az, ami kaparja a fülemet.

04 A fekete bőr alatt

Végre összeraktak egy jó számot. Arról, hogy a fekák is ugyanolyanok, mint a fehérek és nem kell utálni őket. (Akinek a "feka" szóról a fekália jut eszébe, az félreért.) Nagyon gyengéd szkreccs mellett lágy fúvós, majd elkezdik kifejteni szóban, és pont ott és úgy vág oda a basszus, ahol és ahogyan jó. Nagyon kellemesen kialakított szám, és a mondanivaló nem megy a forma rovására.

05 Hátul van a kezem

Zongora (avagy szinti), majd valakinek hátul van a keze, kiáll a fekák mellett és a második strófa hülye hangsúllyal szól. A refrén is. Próbálják átvinni az üzenetet, értem is, de az marad bennem, hogy jobban is becsomagolhatnák.

06 Forradalom

Szidják a mohó politikusokat, a komcsikat, az erőszakos nácikat és egyéb elemeket. Nem tetszik a zene, szerintem félresikerült a szám, mert inkább ügyetlen szintis zene ez, mint rap.

07 Minek az a fegyver

Kirándulás valamerre, azt hiszem, leginkább a rockhoz hasonlítható. Nem jó. Ideillene akár a rock is, ha jól dolgozták volna ki. Egyébként újból az erőszak ellen lépnek fel. Ezt már kifejtettem bővebben a Magyar Rap 2-nél, lásd ott.

08 A sírok alatt

Megint az a kicsit hangsúlyos basszus és az a bizonyos effekt. Szokás szerint a mássággal szembeni türelmetlenség a Stop in da name gondja. A refrén üdítően hosszú, illetve azért különleges, mert több, mint 8 szóból áll (Ellenpélda: "Hello, a nevem, hello, a nevem antiszociális elem" - Ganxsta Döglégy Zolee és a Kartel: Rosszfiúk, 2000).

09 Ez nem a te ügyed

Erőszakos mondanivaló itt is, és lendületes zene, de elég amatőr és gyenge. Gyorsan beszélnek, ráadásul a refrénben többen is, így alig tudom kivenni a mondanivalót. Ha ezzel azt akarták kifejezni, hogy nincsen párbeszéd az ügyben, hanem mindenki egymás szavába vágva mondja csak a magáét, akkor átjött az üzenet.

10 Dobd fel a kezedet

Mintha feszegetnék a hagyományosan vett hip-hop-zene határait. Végre egy könnyedebb szám az eddigi súlyosabbak mellett. Buli, nők, ital, Dabas egysége a diszkópatkányok ellenére. És váratlanul vége.

11 Sorozatgyilkos

Lírai kezdés, majd beszáll a rap-ritmus. A srácok is vállalják a gyilkos szerepét, mint nagyjából akkoriban egy lemezzel rendelkező csapat, a Kartel. Kicsit egysíkú lett a refrén A sírok alatthoz képest. És mintha női vokált hallottam volna egyszercsak, ez jólesett. A zene emellett lehetne jobb is.

12 Stop in da name

A csapat vallomása önmagáról, afféle bemutatkozás. Életkedvet adnak át az egyedül otthon ülő, a rendszertől megcsömörlött egyéneknek és csendet raknak a túl nagy zajban. Utóbbi megfogalmazás különösen tetszik. A refrén a végletekig egyszerű, de azt hiszem, ez sem különösebb gond.

Nos, a lemez többszöri végighallgatása után a következő maradt meg bennem: Tribe kritikusan látja az őt körülvevő világot és ezt minden különösebb teketóriázás nélkül mindenkinek elmondja. Ez tetszik. Ami baj vele, hogy túl kritikus.Egy idő után már nem tud újat mondani. Éppen ezért jön jól, hogy a végére némileg és néha kiengedi a gőzt, elmegy bulizni és egyebek. A Sorozatgyilkos ebből a szempontból kitűnik a végéről, inkább előbbre tettem volna.
Elnézést kérek. Akkor az már nem Stop in da name lenne, hanem valami saját amatőr cucc. A seggemet a földhöz verdesném örömmel és visítozva, ha össze tudnék hozni egy ilyen anyagot.

Azonban ez csak egy botfülű fehér srác véleménye. Mi a tiéd?

(vissza a kritikákhoz)