Bolondokháza 3.0 - Szaladgálj a folyosókon, senkit sem zavar.
intro
dalszöveg
lemezkritika
interjú
kép
guba zoli
link
mp3
szex
Bolondokháza 3 Lemezkritikák


Fankadeli - Minden kincsem (2003)

Kecskeméti srác, a magyar zenetévén fedeztem fel, tetszett ez a néha jazzes hip-hop. Valahol félúton az underground és a fősodor között. Vállalhatóan könnyű, nem gerinctelenül rádióbarát.

Azóta rájöttem, hogy Fanka tevékenysége sokoldalúbb: megemlítendő a NightChild kiadó is, benne ARTosCsaba, DJ Zefil, Fanka, Feenoochiz, Háborgató Maszkura, a HS Fam, MC Gőz, A Srácok. Rokonszenves összefogás. És létrejött a NightChild Root Stúdió.

Fanka műsort vezet a kecskeméti Gong Rádióban Saláta címmel, ehhez kapcsolódik a Saláta online magazin is... Logikus, hogy letölthető adásokkal. Emellett elérhetőek a NightChild kiadó lemezeit beharangozó előzetesek is.

Fanka, ha van még valami fontos, amit kihagytam, szólj rám... :)

Amennyire átlátom a helyzetet, az a benyomásom: a NC kiadó célja, hogy a hangfelvételt és a borítót tekintve is igényes kivitelezésű lemezeket terjesszen a világhálón és a lemezboltokon keresztül, elérhető összegért. Fanka nem mindenáron akarja népszerűsíteni az underground kultúrát, mert ismeri a határait és érzi, hogy mennyi pénzt és energiát érdemes belefeccölni.

Talán szokatlan, hogy egy underground előadóval kapcsolatban olyan kifejezéseket használok, mint célcsoport, meddőszórás, hirdetési csatorna, reklámkeret, de ez ne ijesszen el a további olvasástól. Tehát: amit a NightChild nyújt, az - valljuk be - rétegzene, nem lenne értelme hatalmas reklámkeretnek, mert jelentős lenne a meddőszórás. Megfelelő és ésszerű megoldás az, ami most van: a célcsoport elérésére alkalmas csatornákon, az általuk olvasott magazinokban (Offline, Raplife), honlapokon (Rapnet, Hiphop.hu) való reklámozás. A Salátamagazin.com online kérdőívének aktuális kérdése (Mekkora összeget vagy hajlandó áldozni egy lemezre?) kiváló lehetőség Fanka és a kiadó számára a piaci igények felmérésére és egyúttal a lemezek árának megalapozására. Logikusan szervezett, tudatos rendszert látok.

A Minden kincsem tetszik annyira, hogy ha lesz $$$-em, meg is vegyem. Élő zenekarral, a DaFanCah Ganggel (Norcsi - dobok, Zozi - basszusgitár, KicsiSolyka - zongora, Filip - gitár, Brékó - lemezjátszó), pozitív mondanivalóval, itt-ott mintha az általam kedvelt "klerikális reakció" is felütné a fejét, itt-ott elhangzik egy-két szókimondó szöveg, de nem öncélúan...

01 Reggel

Olyan zene, hogy simán elférne Victor Wooten vagy Marcus Miller lemezén is. :) Ez jelentős dicséret.

Dob, zongora, basszusgitár, gitár, Brékó a lemezjátszóknál, a fent bővebben is kifejtett élő zenekar mintha fúvósokkal is kiegészülne. Fanka, ki az, aki a fúvós hangszereket kezeli? Egy jazz-rap rajongónak ez a Kánaán. :)

Megnyerő, hogy Fanka laza, de úgy érzem, nem játssza meg magát, mármint hitelesen laza, nem nagyképűen vagy nyeglén.

A téma: fiatalság, és a céljai - szex, lóvé, az élet nagy kérdései, és határozottan egy másnap reggelről, vagy talán másnapos reggelről van szó. :)

02 Veletek

A dal Veletek vagyunk címmel először a 2001-es Egyenesen az éjszakából lemezen jelent meg. Videoklip, talán ez volt, amit először láttam. Nem is, másodjára. A Minden kincsem volt az első.

Dallamos, de nem nyálasan populáris. Vajon ki kezeli a fúvós hangszereket? Szeretem azt is, ahogyan végig dörmög a dallam alatt a basszusgitár.

FankaFeri szociális lény, közösségbe tartozási igényéről tesz tanúbizonyságot. És ez a szöveg is szimpatikus, hogy "a célom: elérni a mennyet és a jót", ez még vissza fog térni, Czutor Levi szájából.

03 Minden kincsem

Címadó dal, a magyar zenetévén sokat forgó videoklip az elején névsorolvasással, az előző két dalhoz hasonló hangszereléssel.

Fanka, utcagyerekhez képest elég értelmesen fogalmazol. :) Illetve megnyerő számomra a jó értelemben vett dörzsöltség (gyakorlatiasság) és a pozitivitás (segítőkészség) ötvözete. Ez itt nem gátlástalan gengszterkedés, de a másik végletet, az életösztön nélküli naivitást is elkerüljük.

Lelkes refrén, amivel közgazdasági szempontok alapján persze lehetne vitatkozni :), de nem azért vagyunk most itt. Ismét csak tudatos és közösségi szintű mondanivalót tálal elénk ez a FankaFeri.

04 Ez (közr. Deego, Phreek, Rizkay)

Deego: DopeBeatz Entertainment / Connections, Phreek: korábban Dubcity Fanatikz, most ő is DBE, Rizkay: Chumpyanz / Connections / Bloose Broavaz. Ha nem tévedek.

Bátor, pimasz fúvós hívja be az ütemet és Deegót. Ötletes: "nálunk hegyek állnak poétákból, nálatok völgyek". :) Humorral tompítja a kritikus mondanivalót, illetve dehogy lesz ettől tompább, inkább még jobban célba talál.

Fankánk ugyancsak lekapcsolná a gyenge MC-ket, elsöpörné a gagyit, Tribe kritikus rímei jutnak eszembe. Mintha mérgesebb lenne, mint korábban.

Phreekkel kapcsolatban még annyit, hogy nem a mindenáron belekötés beszél belőlem, amikor azt mondom: nem szeretem az anglicizmust magyar szövegekben. Azt hiszem, hogy frappánsabb rímet is találhatott volna, mint azt, hogy "...beszakad a membrán, / itt van Phreekman, minden pussy get down". És számomra nem jelent érdemet az, ha az ember a Dubcity Fanatikz és a Beat Dis mellett is szövegel, de mindezzel együtt is bevallom, tetszik a hangja, a beszédtempója és a magabiztossága.

Deego, Fanka és Phreek sorai alatt, között, zárásként Rizkay szájdobol. Kár, hogy még nem láttam őt élőben.

Hitvallás az underground státusz (egyenes gerinc, öntörvényűség, szabadság) mellett, a popularitás és velejárói (anyagiasság, kényszerű kompromisszumok) elutasítása. Rokonszenves. Nem azt mondom, hogy meg lehet élni belőle, de itt nem is az a cél.

05 A nyugalom a fő (közr. Anesz)

Nyugodt alap, basszusgitár lágyan, szkreccs Brékótól. Az üzenettel egyetértek, mármint a haraggal csak magunkat büntetjük, célszerű megszabadulni a feszültségtől, mert (persze, sarkítok, de) fekélyt kockáztathatunk.

Anesz gyengéd hangja (mmmmmmmmmm...) szól a refrén alatt. Nem vagyok biztos benne, hogy meg tudna nyugtatni, ha feszült lennék, de most, nyugodt állapotban nagyon is tetszik.

06 Ne remélj?!

Rockos kezdet és lendületes zene. Nincs Run-D.M.C.-érzésem, ez más. Nem rossz, de most a jazzre hangolódott a fülem. Tehát nem Fankán múlik.

A nyersebb hangzás mellé keserűbb szavak is társulnak, a hazugságokkal teli világ miatt, de az eredmény nem megadás, hanem dacos ellenállás és a felszólítás a fej magasan tartására: "ha óvatosan lopakodsz, semmit ne remélj".

A refrén második felének szétszkreccselt mivolta tetszetős! :) A dal többi része kevésbé, de nem rossz az összkép.

07 Mindenki tudja

Újabb felújított dal a már emlegetett a 2001-es Egyenesen az éjszakából lemezről. R&B, ez is jól áll Fankának. A kezdő és érdekes dobütemre rakódik a zongora, basszusgitár... Máris élvezem. És aztán az egészet leöntik R&B-s szósszal, amit egyébként nem bírok, de itt nem zavar. Sőt.

Sors, a szívben megmaradó pillanatok, sinsemilla, az életet meg éljük, de nem értjük. Ha érteni akarjuk, elfeledkezünk arról, hogy megéljük. Ha éljük, nincs időnk megállni gondolkodni rajta. :)

08 Fura dolgok (közr. Levi)

A Nyersből ismert Czutor Zoli tízéves (2005-ben már 12 éves) fia ez a bizonyos Levi. Az életről szövegel, ami fura dolgokból áll össze. :) Műsorokban egymást anyázó, vagy a kocsmában butuló emberek, a többi meg vagy keresztbetesz, vagy ellök.

Dob, szkreccs, fúvósok ismét, mintha visszatérnénk az első dalok hangszereléséhez. Helyes. :)

Levi aranyos. Fanka szerint "rímtechnikája 10 évesen a nagyokat is megszégyenítő magasságokat ér el." És itt jön vissza az a pár szó, hogy "célom, hogy elérjem a mennyet és a jót".

Fanka megoldása a fura dolgokra a nevetés, még akkor is, ha néha morog. :)

09 A frankó nem olcsó (közr. MC Gőz)

Az első pár másodperc dobos kezdése az US3-re emlékeztet. És megérkezik MC Gőz. Még a fúvósok jelenlétével együtt is rappesebb hangzású nótába lép be, amiben arról beszélnek, hogy vajon ugyanígy tennének-e mindent, ha újrakezdhetnék a rapszakmát.

Fanka ismét mérges, meg kellett dolgoznia azért, amit el akart érni, "keményen szívat a valóság" és a siker sem olcsó. Gőz sem számít arra, hogy a rappelésből lesz olyan hátere, hogy mindent megvegyen. De így is lelkesek. Csak mérgesek néha a nehézségek miatt.

Mivel most jazzre (jazz-rapre) állt rá a fülem, úgy érzem, ez a dal itt kilóg a lemez szerkezetéből. De tudom, hogy ha ismét leállnék egy időre a jazzről, máshogyan ítélném meg a dolgot.

10 Valami el van rontva (közr. Anesz)

Visszafordulunk melankolikus R&B-be és jól tesszük. Anesz lágy hangja itt is kiválóan passzol a zenéhez, vele lesz teljes a hangulat.

A Music.hu-nak adott interjúból tudható, hogy egy fontos ember eltávozása fájdalmat okozott Fankának, ezt a bánatot próbál(hat)ta meg kiírni magából a személyes hangvételű szerzeménnyel. Nas és a Dance, valamint Wyclef és a Daddy jöhet szóba párhuzamként.

11 Sokminden van még...

A 2002-es Sokminden van még a fejemben Fanka-lemezen szerepelt az eredeti változat.

Önéletrajz, visszatekintés. A hip-hop általi megszállottság bevallása. :) Gitárok, beszúrt hangminták, szkreccs, a megszokott fúvósok itt-ott. A hangminták jól épülnek be a dal szövetébe.

12 Héj haver (közr. Wolfie)

Odamondogatás azoknak, akik mindent megkapnak anélkül, hogy a kisujjukat mozdítanák: "Az asztalra tegyél, ne csak vegyél". Fanka viszi a refrént, ami alatt a gitárok hallhatóan jól érzik magukat és én is.

Wolfie (Punnany Massif, ha jól vág az agyam) gyorsan és magabiztosan szövegel, szkreccs keveri le és ismét jön Fanka a refrénnel.

13 Nincs megállás

Gitár ismét, szkreccsel szétvágott biaaaatch, hangsúlyos az ütem, Fanka eggyel feljebb kapcsolja a szöveg sebességváltóját, pedig még zakatol az agyában a tegnap este. :)

Mintha bugis-házibulis r'n'r zenekarra eresztenénk rá egy hip-hop DJ-t. :) Furán hangozhat, de hidd el, hogy jó. :) Tényleg nincs megállás, a Héj haver lendülete továbbra is kitart.

14 Van aki... (közr. Liga, Addamz)

Liga a Raptorzból, Addamz pedig Noryka mellől lehet ismerős... (És a Csajos szám szerzője, ha jól emlékszem.)

Partik, csajok, csillogás, fények. Ezek is felmerülhetnek Fanka lemezén, a korábbiakhoz képest váratlanul, de a vendégjátékosok új (saját) színt hoznak a palettára.

15 Üzenet a múltból

Fanka időkapszulában küld figyelmeztetést, illetve útmutatást magának (és nekünk) a jövőbe. Hogy továbbra is bízzon magában, de ne szálljon el. Korlenyomat 2003-ból.

Visszhanggal és dobbal, cinekkel, basszusgitárral, szkreccsel öltözteti fel az üzenetet.

16 Éjszaka (közr. Anesz)

A Rapnet.hu-ra CD-minőségben felkerült kislemez, videoklippel. Jazzes, dallamos R&B basszusgitárral. Összegzés a családról, barátokról, tudatosságra ösztönzés.


Kincsek: Reggel, Veletek, Minden kincsem, Ez, A nyugalom a fő, Mindenki tudja, Fura dolgok, Valami el van rontva, Nincs megállás, Héj haver, nincs megállás, Üzenet a múltból, Éjszaka

Féldrágakövek: Ne remélj?, A frankó nem olcsó, Sokminden van még...,

Hamis volt a kincshez vezető térkép: ---

A lemez címét tekinthetnénk iróniának is... Nem ez Fanka minden kincse, sok mást is tartogat még számunkra, lásd Viszem a balhét, vagy ott az Isten hozott, ördög vihet, vagy a Gőzzel közös Rap neked meg a csajodnak.

Az a fajta srác, aki nem tűnik hülyének, ha olyan szavakat használ, mint szopi. A szövegtempója számomra nyugodtságot és lazaságot (de nem nagyképűséget) sugall. A rímszerkezeteit nem a bonyolultságukért szeretjük, de nem lehet mindenkitől Akkezdet- vagy Ludditák-szintű rímkavarodást elvárni. A szövegek tudatosságot jeleznek, bőven túlmennek a ha kell a dollárom-nyeld be a károm-mert a szövegem kemény-mint a szádban a fa**om-közbe' szívom a bluntom közhelyeken. És még az sem tűnik ellentmondásnak, hogy nem messze egymástól hangzik el a bulizós "kezeket a magasba" és a spirituális "a célom: elérni a mennyet és a jót" üzenet. Ez egy ilyen srác, mindkét dolog elfér nála. És mivel nem pózol gengszteresen, az is hitelesen hangzik a szájából, hogy "a szememben mégis megcsillan egy könnycsepp / sokat gondolok rád, szeretlek".

A zenéje jazzes, R&B-s, valahol rockos. Emészthető zene, de nem agyatlan pop. Félúton helyezném el az underground és a pop között. Már ha bármilyen skatulyát is megpróbálnék alkalmazni. Kapaszkodóként ügyes jazzes basszusgitárosok, Marcus Miller és Victor Wooten merült fel bennem néha. Az élő zenekar miatt a Roots is eszembe juthatna, de ők improvizatívabbak, jobban hajlanak a szabad örömzenélés felé, mint a DaFanCah Gang, utóbbiak kötöttebb (és összeszedettebb) szerkezetben alkotnak. Nem nekem kell megítélnem, hogy kinek melyik tetsszen jobban.

A zene simán elmegy a zenetévében, de ez nem érződik szégyentelen, gerincroppantó megalkuvásnak. Fanka tudja (vagy érzi), mi kell ahhoz, hogy esetleg a popzenét hallgatók érdeklődését is felkelthesse (piacot nyerjen - bocs, kibújt belőlem a közgazdász), miközben hiteles marad az underground arcok előtt (tehát nem veszt piacot).

Zárásként illene valami aktualitással szolgálni. Ennyi telik tőlem:

Megjelent: Isten hozott... ördög vihet

Azonban ez csak egy botfülű fehér srác véleménye. Mi a tiéd?

(vissza a kritikákhoz)